lördag 9 april 2011

Öppet hus

Idag var det öppet hus på skolan. Älsklingen kom och kikade och det var kul att visa hur jag har det på dagarna. Och så fick han träffa några av klasskamraterna och lärarna.

Vi har fixat och donat hela veckan för att göra det fint och inbjudande. Vi som går på Ord-Bild-Form (OBF) har tre rum att förfoga över. Man kan enkelt säga att det blev ett rum för ord, ett för bild och ett för form. Alla väggar fylldes med verk i olika tekniker som vi gjort under terminen, och på bord i keramiksalen ställdes olika keramiksaker fram. I ordrummet hängdes texter av olika karaktär upp så att besökarna kunde sitta där och läsa en stund. I bildrummet fick besökarna prova på att måla med akryl på en gemensam tavla, samt måla påskbrev. Vi hade gjort "påskbrevsmallar" (som i målarböcker) som barnen, och även vuxna så klart, fick färglägga. Det blev riktigt lyckat och ett tag så kryllade det med ungar där inne. De satt uppradade längs långbordet och målade frenetiskt. Vissa nådde knappt upp till bordet och målade med handen i öronhöjd. :) Så söta!

Att måla påskbrev är en tradition som finns här i Värmland. Jag vet inte om det görs i samma form i andra delar av landet, men inte i Skåne i alla fall. Någon som känner igen det? Man målar i alla fall en bild på ett papper som sedan viks på ett speciellt sätt så att det får formen av en triangel. På påskafton (tror jag, eller så var det påskdagen) går barnen omkring och säljer breven i grannskapet för en liten peng. Vi gjorde något liknande när jag var liten, fast på skärtorsdagen. Det är ju den dagen som häxorna flyget till Blåkulla på sina kvastar, och vi klädde ut oss till påskkärringar. Jag, min lillasyster och grannbarnen målade små påskkort som vi tog med oss och gav till grannarna. Som tack på fick vi godis eller lite pengar i korgarna som vi bar med oss. Vi hade generösa grannar, för jag kommer ihåg att jag tyckte att vi fick in massor med pengar! Undrar hur mycket det var egentligen... Gick ni också runt och knackade dörr som påskkärringar när ni var små?? :) Det är härligt med traditioner!


Jag gjorde en reklamskylt för oss som satt precis innanför entrédörrarna.
Påskbrevsmallen som jag gjort. 
Långbordet i bildrummet där påskbrevsmallarna ligger redo.


Så här såg det ut när nästan alla barn gett upp ritandet och gått för att äta kanelsnäckor istället. :)
Små konstnärer i full gång!
Humla-tema. Jag har tagit ett foto av en humla, målat med akvarell, gjort grafiska tryck och skrivit en haiku-dikt samt en  tanka-dikt. Jag fick en egen lite väggbit att hänga detta på, annars hängde det mesta andra uppdelat efter teknik.
Akvareller
Svartvita utskurna bilder på väggen och i förgrunden olika texter hängande från taket redo att läsas.
Keramik blandat från två uppgifter. Den ena uppgiften var att göra ett djur som man gillar och ett som man ogillar, och den andra var att göra någonting för "hemligheter". Min lilla vitlöksgömma står nästan längst bort på bordet.
Min mygga. Ett djur som jag verkligen ogillar!
Grafiska tryck på väggen och keramik i förgrunden. 
Mer keramik.

Hus som gjorts av keramik. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar