tisdag 9 augusti 2011

Långt in i skogen

Igår gjorde vi ännu en utflykt. 

Jag, älsklingen och svärmor packade in oss i bilen och körde in i skogen på skumpiga vägar.

Efter en stund kom vi fram till Gröntjärn. 

Som namnet antyder så är det en tjärn där vattnet har en väldigt speciell grön ton. Det finns inte några vattendrag till och från tjärnen utan vattnet kommer från grundvattnet och då det transporteras genom sand och grus så filtreras en massa partiklar bort vilket ger tjärnen dess gröna färg. Nivåskillnaden kan bli så stor som 14 meter.

Jag fotograferade stort...

...som smått. Och Gunnar fotograferade mig när jag fotograferade! :) Hmm...

Jag jagade en fjäril med kameran.

Och jag fick den till slut! 

Sen åt vi god pastasallad som Gunnar gjort. Och solen sken på oss.

När vi ätit sprang Gunnar snabbt och lätt upp till platsen där han gömt en geocache för att se att allt var som det skulle med den.

Så här ser den ut. Och den mådde så bra så! Vill ni veta mer om vad goecaching är så läs här. Det är faktiskt ganska skoj. Ungefär som skattjakt. Fast utan godispåse i gömman tyvärr... ;(

Sen åkte vi vidare mot Brättingberget.

Där högst uppe på toppen ligger en geocache som vi ville ta!

Vi gick och gick och gick. Det revs på benen.

Vi stannade då och då och åt blåbär. Där fanns massor!

 Och det fanns massor med lingon också, men de åt vi inte. Dem tittade jag mest på för att jag tycker att de är fina där de sitter röda mot allt det gröna.

Gunnar tyckte att det var livet på en pinne! (För att använda ett uttryck som svärmor ofta använder :) )

Till slut såg vi den lilla stugan på toppen. Tjohoo! 

När vi hittat cachen satte vi oss och tittade på utsikten. Och fikade såklart.

Och vilken utsikt sen! :)


1 kommentar: