tisdag 16 augusti 2011

Skogens guld

Kantareller, kantareller, kantareller! Massor med kantareller. :)

Jag var ute i Värmlands skogar idag. Det är så härligt att plocka svamp (när man hittar några). Och det gjorde vi! :) I alla fall på det första stället vi var på. Skoj! 

När vi traskade runt i skogen på det andra stället, och gång på gång misstog ett litet gult löv för en kantarell,  så blev vi en aning förvånade när vi plötsligt hörde glassbilsmelodin. Haha. Det kändes så fel. Trodde att vi var långt in i de värmländska skogarna, men tydligen fanns det civilisation ganska nära. Kanske bra det, om man går vilse. :) 

Det är kul att plocka, men mindre roligt att rensa. Jag gjorde i ordning en rensningsplats på balkongen, startade ett Sommar i P1-avsnitt, och satte igång.

Två stora kastruller blev det.

Och när de förvällts en stund så hade de stora fina svamparna förvandlats till små sorgliga sladdriga i botten på kastrullerna...

Men det blev varsin god svampmacka och fem små påsar att frysa in till framtida måltider. :) Jag är helt klart nöjd med dagens fynd!

Eftersom jag nu bor i Värmland så lär det väl bli några svampturer till (Inte mig emot!). Jag måste därför utrusta mig med att par fina gummistövlar, och kanske en bra svampborste, och varför inte en svampkorg. :) Och så måste jag ge mig ut i skogarna och reka efter bra svampplatser. Önska mig lycka till!

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för fler goda svampmackor... :-)

    SvaraRadera