lördag 29 december 2012

Som mössen i Askungen ungefär

Idag har jag sytt! Och sytt och sytt och sytt. På min nya fina symaskin. Det var ju trots allt nästan tre månader sedan jag köpte symaskinen och tygerna, så man kan ju tycka att det var dags nu. Fast alla sytrådarna i olika färger som jag ju faktiskt behövde fick jag i julklapp förstås. :) Nåja, idag har jag i alla fall fått klart två syprojekt. Känner mig mycket nöjd!


Projekt nummer 1:
Ett pannband! Men inte vilket pannband som helst, utan ett pannband som går att stänga/öppna med kardborrband baktill. Väldans bra när man har håret uppsatt och varken vill förstöra frisyren eller frysa om öronen. Sjukt bra idé om ni frågar mig! :)


Det enda som behövdes var ett stretchigt tyg och kardborrband. Jag vek tyget dubbelt och sydde ihop det så att det blev lagom brett till mitt huvud. Sen sydde jag fast kardborrbandbitarna i ändarna.


 Och vips så var det klart!



Projekt nummer 2:
Omsydda jeans.
Jag tog ett par helt vanliga stretchjeans som jag hade i garderoben som tyvärr blivit för små i midjan (konstigt att det alltid blir så...).


Och efter en hel del mätande och trixande så har jag nu ett par prima gravid-jeans! :)


Jag började med att klippa bort gylfen och linningen.


Sen mätte jag ut en lagom stor bit av ett stretchigt beige tyg som jag vek dubbelt och sydde i ett resårband högst upp i. Jag sick-sackade kanten på byxorna och nålade ihop tygerna med rätsidorna mot varandra. Det var den klurigaste biten av det hela. Det var svårt att veta exakt hur jag skulle fästa tyget, men jag körde lite på känn och ögonmått, och det blev ganska bra.


 Sen vände jag byxorna rätt igen och så var de klara! Känner mig stolt att jag lyckades. :)



Inte nog med att jag är nöjd med vad jag sytt idag, jag är även nöjd att jag fick till ett blogginlägg. Bloggen har verkligen inte fått mycket uppmärksamhet de senaste månaderna. Men det går väl lite upp och ner antar jag. Jag har helt enkelt varit upptagen med annat. Som bebistankar, foglossning och gravidtrötthet. :) 

3 kommentarer: