söndag 3 april 2011

Novellsamlingar och andra bra böcker

För någon vecka sedan blev jag introducerad till litteraturformen novell. Eller, tja, jag visste ju redan innan vad en novell var, men jag hade inte läst så många. Ingen som jag kom ihåg i alla fall. Jag blev rekommenderad Jonas Karlssons novellsamling Det andra målet som jag direkt köpte och läste. Den var riktigt bra! Han skriver korta och lite längre noveller som på olika sätt länkas ihop. Personer som passerar förbi eller har en biroll blir sedan huvudrollen i nästa novell. Novellerna är även skrivna i olika form; jag-form, du-form och tredje person. Jag ville inte sluta läsa. Dock var det lite svårt att hålla ordning på alla de olika personerna emellanåt. Jag har även köpt hans andra novellsamling Den perfekte vännen, som ligger i min ska-läsas-hög. Högen bara växer och växer. :)


När jag var på biblioteket senast så hittade jag en annan novellsamling, Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans, skriven av Anna Gavalda. Det var hon som skrev bland annat Tillsammans är man mindre ensam som även blivit film. Novellsamlingen har fått riktigt bra kritik och jag ser fram emot att läsa den. Tror att jag ska börja med den på bussen på väg till skolan i morgon. Någon som har läst den? Tips på andra bra novellsamlingar?


Innan Det andra målet så läste jag en bok som heter Borta bäst. Den är skriven av Sara Kadefors och var kul att läsa. Storyn är originell och det var det som gjorde att jag blev sugen på att läsa den. Den handlar om en kvinna som bor i sin bil utanför IKEA, dit hon går för att låna toaletterna, ta gratis kaffe, äta upp andra besökares rester och sova en stund i sängarna på sängavdelningen. Hon är pråpert och stiligt klädd och man får veta att hon lever så här för att hon har gjort något hemskt. Vad det är får man inte veta förrän långt in i boken, och innan dess får man följa henne när hon träffar personer som hon bara några månader tidigare inte skulle titta åt. Jag blev fångad av boken och ville läsa vidare för att få svar på frågorna som väcktes, men samtidigt så störde jag mig lite på saker som kvinnan gjorde och val hon gjorde. Jag kan ändå rekommendera den.

Nu håller jag på att lyssna på en annan bok av Sara Kadefors. Fågelbovägen 32 heter den. Den handlar om en kvinnlig läkare som låter en sjuk papperslös kvinna bo hon henne och hennes familj för att kunna bli frisk. När kvinnan blivit frisk känner sig dock huvudrollen tvingad att anställa henne som hemhjälp för att kvinnan inte har någonstans att ta vägen annars. Det blir en del konflikter och speciella relationer på Fågelbovägen 32. Även i denna bok stör jag mig lite på kvinnan, och förstår mig inte riktigt på henne. Jag är dock nyfiken på hur det kommer att gå. Så kanske är det inte bara dåligt att jag stör mig på henne. Kanske vill författarinnan att man ska göra det?


En annan bok som ligger och väntar på att bli läst är Om det så skulle kosta mig livet. Det är en sann historia om en kvinna som tillsammans med sin familj går med i en ny visionär religiös församling. 14 år senare ligger hon på en psykiatrisk klinik med en förvrängd verklighetsuppfattning och försöker upprepade gånger ta livet av sig. Är det någon som har läst denna bok? Jag vill verkligen läsa den är glad att jag råkade hitta den i en rea-korg på Hemköp. Hoppas att den är så bra och berörande som den verkar.

3 kommentarer:

  1. "Borta bäst" har jag blivit tipsad om tidigare så den ligger och väntar på mig:) Har hört att den ska vara riktigt bra.

    Jag brukar inte heller läsa noveller, men har varit nyfiken på Jonas Karlssons. Tack för tipset! Kan tänka mig att Anna Gavalas noveller är riktigt bra. Jag har läst hennes "Tillsammans är man mindre ensam". Riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Om jag kommer ihåg det så kan jag ta med de två Jonas Karlsson-böckerna när jag kommer till Malmö nästa gång, så kan du låna dem då.

    SvaraRadera
  3. hej ungen min. jag blev verkligen inspirerad och skulle väldigt gärna läsa Jonas Karlssons noveller.Boken "Saras nyckel" som du fick låna är jag nyfiken på vad du ska tycka om. Kram mam

    SvaraRadera