måndag 18 april 2011

Två musikaler och ett museum

Det är min kulturskörd för de senaste två veckorna! Först var jag och älsklingen och såg Jesus Christ super star i Karlstad och nu i helgen har jag varit i Stockholm med mamma och syster och sett Romeo och Julia. Väldigt bra båda två! Jag är sjukt imponerad av hur scenograferna (och alla andra som är inblandade) kan få till miljöer, stämningar och effekter med så små medel. Med tyger, speglar och ljus med mera.

Jag har dock alltid haft lite svårt för teater eftersom det ofta är så överdrivet och övertydligt agerande och språk. Det blir på något sätt töntigt och pinsamt, och inte alltför sällan känns det oäkta. Därför tycker jag bättre om musikaler där de sjunger hela tiden. Och mycket dans ska det vara! Det var det verkligen i Romeo och Julia. Sjukt duktiga dansare och härlig musik. Han som spelade Jesus i Jesus Christ super star var riktigt duktig. Han agerade riktigt trovärdigt under tortyrscener och korsfästningen.

När jag var i Stockholm med mamma och Misan så var vi på Naturhistoriska Museet. Där var en riktigt intressant utställning om kroppen, och speciellt om våra sinnen. Men nästa gång jag kommer till Stockholm så tror jag att det får bli ett besök på Nationalmuseum. Och så vill jag till Skansen och se på glasblåsning!

Kultur, kultur, kultur! Härligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar