torsdag 5 maj 2011

Kroki och modellteckning

Denna vecka har vi fått prova på kroki och modellteckning. Jätteroligt! Jag har länge velat testa kroki så det var kul att vi fick möjlighet till det. Det kom en kvinnlig modell till skolan i måndags och tisdags. Vi fick dels prova på att göra snabba krokiteckningar på 1 respektive 3 minuter, dels modellteckningar under längre sittningar på ca 3x10 minuter. Kroki kommer från franskans croquis som betyder skiss.

Människokroppen är ganska komplex att rita av. Det finns många proportioner som kan bli fel... ;) Vi fick lära oss några små tumregler som oftast stämmer (inte alltid, för vi är alla olika. Mitt ansikte är till exempel inte lika långt som min hand... så jag har antingen långt ansikte eller liten hand. Eller både och! :) ). Människokroppens längd motsvarar 8 huvuden. Kroppens åttondelar sträcker sig från hjässan till bröstet till naveln till underlivet till mitten på låret till knäna till mitten på vaderna till fotens undersida. Andra mått är att avståndet mellan fingertopparna på våra båda händer är samma som vår fulla längd. I stående position når händerna ner till ungefär på lårens mitt. Armbågarna når ungefär ner till höftben. Foten är lika lång som underarmen. Det är ganska kul med sådant här när man tittar på hur vi faktiskt ser ut. Ofta när vi tecknar av människor så får de för korta armar och ben och för små fötter. Det där med korta ben och små fötter fick jag jobba en del med nu när vi tecknade! Det är sjukt svårt att få till rätt proportioner. Det kan vara någon ynka centimeter eller vinkel på ett streck som gör väldigt stor skillnad för karaktären på bilden.

En sak som var extra svårt var att rita av modellen i sittande och liggande ställning. Det blir en hel del förkortningar då som man måste rita som streck tätt på varandra. Man måste verkligen anstränga sig för att rita det man faktiskt ser och inte så som man vet att till exempel en arm eller ett ben ser ut.

Idag fick vi som uppgift att jobba vidare med våra skisser på ett eller annat sätt. Jag valde ut två av krokierna som jag renodlade linjerna på och som jag sedan målade med flytande tusch respektive akvarell. De bilderna ser ni längst ner. Riktigt snyggt blev det tycker jag själv. :)

Efter skolan gick jag till bokhandeln och köpte boken Figurteckningsskolan. Så nu ska jag lära mig ännu mer!

KROKI














MODELLTECKNING







FLYTANDE TUSCH




AKVARELL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar