söndag 15 maj 2011

Tack mamma!

Pratade precis med min kära mamma i telefon. Hon, liksom jag, har en slapp söndag och vi känner oss båda så där sega som man ofta gör under helgen om man bara skrotar runt hemma. Fast mamma är inte särskilt bra på att bara skrota runt hemma, utan har alltid något på gång. Så har det alltid varit. Jag kan bara imponeras av all den energi som hon har lagt på mig och min syster under vår uppväxt. Och jag är så glad att jag har ärvt en del av hennes husmoderliga och hemtrevliga sidor! Traditioner är viktigt för oss (och tydligen var mormor likadan) och vi gillar små gester som gör andra glada. En lite överraskning här, ett litet paket där och kanske ett spontanvykort bara för att. 

För något inlägg sedan så skrev jag att min favoritmånad är maj. Efter maj så tror jag att december kommer. Under december så gjorde jag, mamma och min syster egna julkort som skickades till nära och kära. Vi tittade på julkalendern på morgonen med mamma-gjorda mackor och levande ljus, och vi bakade, slog in julklappar och pysslade och pyntade i största allmänhet. Under påsken pyntade vi påskriset och fick leta upp gömda påskägg. På midsommar så cyklade vi ut på grusvägarna över åkrarna och plockade blommor till kransar och midsommarstång. Allt detta gör jag fortfarande, i en eller annan form, och jag älskar det! Tack för att du har fått mig till det mamma! 

Och tack för mackorna som stod och väntade i kylen efter en utekväll när jag fortfarande bodde hemma. Och tack för de mysiga picknickarna med varm choklad och mackor med stekt ägg. Och tack för att du lärt mig att spara alla rester. För det blir faktiskt en väldigt god lunch av det till slut. :) Och tack för att du lärt mig göra god dressing, och limekyckling, och champangesås och mycket annat. Du är bra du. Puss på dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar