söndag 24 juli 2011

Filmrecensioner

Jag tänkte ju från början bara redigera Hemmakväll-inlägget med några rader om vad jag tyckte om respektive film, men nu tycker jag att det förtjänar ett eget inlägg. Detta speciellt på grund av en av filmerna. Jag väntar med den till sist.

Winter´s bone
Jag hade hört att filmen skulle vara riktigt bra, och den är dessutom Oscar-nominerad, så jag hade riktigt höga förväntningar. Jag blev tyvärr besviken. Historien var tragisk och där var inte många ljusglimtar. Den speglade en grå, smutsig och sliten verklighet. Jag trodde att det skulle vara mer av en jakt och spänning, men den kändes en aning långsam och det hände egentligen inte särskilt mycket.

Just go with it (Min låtsasfru)
Ja, vad ska jag säga? En typisk amerikansk romantisk komedi. Söt och förutsebar. Men eftersom jag tycker om romantik och lyckliga slut så tyckte jag att den var helt okej. :) Jag har däremot lite svårt för när de trasslar in sig djupare och djupare i lögner och omöjliga situationer. Och det blev en aning för tramsigt när de gjorde heimlich manöver på ett får... Men sammanfattningsvis en härlig och lättsam film för dagar då man behöver det!

En blomma i Afrikas öken
En sådan bra film! Rörande, varm, härlig och förfärlig. Det hon har gått igenom är fruktansvärt. Men hon är endast en av många många många flickor i samma situation. För att ta sig ur situationen krävdes det mod och styrka, men även tur, timing och hjälp från vänliga själar. Filmen var lite drygt två timmar lång, men det var inte för långt, utan jag hade tvärtom kunnat se mer. Jag tyckte att den var riktigt gripande och bra!

Visste ni att hon (Waris Dirie) var den första kvinna som öppet talade om kvinnlig könsstympning och öppnade världens ögon? Det är idag officiellt förbjudet i många länder men fortfarande så könsstympas cirka 6000 flickor varje dag runt om i världen (enligt filmens eftertexter).

Könsstympningen sker när flickan bara är några år gammal. Ofta utan rena och steriliserade redskap. Många överlever inte, utan förblöder eller dör av infektioner. Flickans klitoris samt inre och yttre blygdläppar skärs bort och såret sys igen så att bara är ett litet hål lämnas öppet. Detta görs för att flickan enligt tradition inte anses ren annars. En icke omskuren flicka kan inte giftas bort och förskjuts från släkten som en hora. Först på bröllopsnatten öppnas flickan upp genom att mannen skär upp henne med en kniv eller ett rakblad. Detta är vad Waris berättar i filmen och i självbiografin som filmen är baserad på, och det är vad hon vet från sin uppväxt i Somalia. Det är fruktansvärt och jag hoppas att det i framtiden kommer att försvinna. Även om jag tror att det tyvärr kommer att ta lång tid och kräva många stackars flickors smärta innan dess...