måndag 25 juli 2011

Limekyckling

Jag tänkte dela med mig av ett av mina absoluta favoritrecept - limekyckling! Mmmm, det är jättegott, och dessutom lätt att göra. När jag växte upp så hade vi som tradition att den som fyllde år fick bestämma vad vi skulle äta på födelsedagen. Jag valde ofta limekyckling. :)

Du behöver det här:

Kycklingfiléer (ca ett kilo. Det är lika bra att göra mycket på en gång!)
5 dl creme fraiche
2,5 dl matlagningsgrädde
2 lime
1 hönsbuljongtärning
2 tsk kinasoya
2 msk honung
salt (vet ej exakt hur mycket men skulle uppskatta det till 2-3 krm)

Börja med att skära kycklingfiléerna i mindre bitar. Stek dem i en stekpanna och lägg sedan över dem i en gryta/gjutjärnsgryta.

Strimla skalet från en av limefrukterna i små bitar. Häll det strimlade skalet i grytan med kycklingen tillsammans med de övriga ingredienserna. Pressa i saften från båda limefrukterna.

Låt grytan sjuda i några minuter och red eventuellt såsen så att den blir precis så rinnig/krämig som du vill ha den.

Kok bandspaghetti till.

Servera och njut! :)

1 kommentar: