tisdag 3 januari 2012

Snarare en nyårsönskan

I måndags pratade jag och några kollegor om nyårslöften. På frågan om jag avlagt något svarade jag snabbt nej. Ett nyårslöfte skulle bara stressa mig. Så fort något blir ett "tvång" så tappar jag lusten. Men det finns faktiskt något som jag ska försöka göra mer och bli bättre på under 2012, nämligen att rita/skissa/illustrera. Jag väljer att se det som en nyårsÖNSKAN istället! :)

Det finns så många duktiga illustratörer och några av dem har jag hittat inom bloggvärlden. Smäm, Anna, Caty och Sofie är några inspirerande exempel. Och eftersom jag samtidigt som jag blir väldigt imponerad och inspirerad också blir en liiiiten aning avundsjuk på deras talang, så har jag bestämt mig för att åtminstone försöka bli bättre själv. Jag vill kunna rita så där "slarvigt" och nonchalant som vissa kan. Och fantasifullt. Ungefär som modeskisser. Det är sjukt snyggt! Jag ser en bild framför mig, men av någon anledning så kommer något helt annat ut på pappret. Så frustrerande. Men nu ska här övas. Och övas och övas och övas! Jag ska öva på att skissa snabbt, och försöka låta bli att vara så detaljerad och pedantisk. Vi får se hur det går.

Som ett fösta steg i min utvecklingsprocess har jag bestämt mig för att haka på något som kallas Torsdagstemat. Det är några bloggare som har ett gemensamt tema som de ska illustrera med valfri teknik till varje torsdag. Nu har de bjudit in andra att vara med. Till på torsdag är temat "Till havs". Jag är faktiskt lite nervös om jag ska vara ärlig. Kanske låter konstigt, men jag är inte så bra på att inte vara bra på något som jag vill vara bra på. :/ Jag tror att jag och min prestationsångest är min egen största fiende. Men försöker man inte så kan man heller inte lyckas, visst?!

 Nyinköpt material för att hjälpa mig på traven.

Djur är lättare än människor så jag börjar där. Ikväll blev det ett litet marsvin. Sniff, sniff. :)

2 kommentarer:

  1. Det finns så många olika manér, att öva på.
    Kul att kunna skissa rufft, men många stora berömda konstnärer och illustratörer tecknar/målar noggrannt och detaljrikt. Men visst är det också fräckt med det snabba och "slarviga".
    Fint marsvin! :-)

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig Malin! Låter smart att formulera det som en önskan istället för ett löfte.

    SvaraRadera