lördag 9 juni 2012

Nu är pionlampan klaaaaar! Och vi äter punschkotteglass. :)

Äntligen är pionlampan klar! Den består av en rislampa och totalt 94 stycken servettblommor. 94!!! That´s insane. Inte konstigt att det tagit tid att få den klar.

Men nu hänger den i alla fall ute på balkongen, och jag tänker mig att den ska lysa upp många ljumma sommarkvällar framöver. :)

 Jag behövde lite assistans vid upphängningen, för trots stege är jag inte tillräckligt lång. Tur att jag har en snäll sambo som ställer upp. Visst är den underbart stor och fluffig?! :)

Så här ser den ut när den är tänd. Lite som ett lavaklot.

Det är här i hörnan ovanför bordet som lampan fått sin plats.

Förutom lampan så är balkongen pimpad med sommarblommor.

Synd bara att det är så kyligt nu på kvällen att man inte vill sitta där. Imorgon kanske... Men vi gör vad vi kan för att det ska kännas som sommar. Ikväll har vi gjort hemmagjord glass.

Punschkotteglass!

G´s absoluta favoritgodis är punschkottar (inte att förväxla med punschpraliner för de smakar tydligen lite olika, även om jag inte lyckas känna det), så ikväll var det dags att prova att göra punschkotteglass.

Det är det bästa med att ha en egen glassmaskin, att man kan göra i princip vilken smak man vill. Här åker den runt runt tills den blir lagom hård. Det blir oftast som mjukglass i konsistensen om man inte låter glassen stå i frysen en stund direkt när den är klar.

Det var väldigt lätt. I grundreceptet (typ vaniljglass) hällde vi i hackade punschkottar. Mums!



3 kommentarer:

  1. Läcker lampa i sin fulla blomsterprakt!
    Helt rätt att fira det fina resultatet med smarrig dessert :-)

    SvaraRadera
  2. Ser jättefint ut! Och gott! :-P

    SvaraRadera
  3. Tack. :) Ja, jag är väldigt nöjd, både med lampan och glassen!

    SvaraRadera