lördag 2 juni 2012

Origami

Idag har jag vikt en sådan här:
Jag såg på Atilios blogg att hon hade vikt en pappersrosett och blev själv sugen på att testa. Så jag vek en sån rosett och sen kollade jag vidare på nätet efter andra roliga saker att testa. På youtube hittade jag en instruktionsfilm till "bollen" ovan. Det var inte så värst svårt, men det det tog lite tid. Den består av 30 delar. Nedan visar jag hur man viker de små delarna som sedan sätts ihop.

Börja med att klippa till 30 stycken kvadratiska papper (förslagsvis i fem olika färger).
 Ta ett av papperna och (1) vik det på mitten. (2) Vik sedan in de båda långsidorna in mot mittvecket. (3) Vik upp det ena hörnet mot motstående långsida och (4) gör samma sak på motsatt sida.
 (5) Vik upp de två sista vikningarna. Då ser du att det sticker upp två små triangelformade flärpar. (6) Vik in de båda flärparna och (7) vik sedan in andra sidan under så att det ser ut som på bild 8.
 (9) Upprepa steg 6-8 på den andra änden av pappret. Då ser det ut som på bild 10. Vänd därefter på pappret så att skarvarna ligger ner mot bordsskivan. (11) Vik upp den ena spetsen så att den bildar en rätvinklig triangel. (12) Vik ner den andra spetsen på samma sätt.
(13) Vik fyrkanten på mitten så att det blir en triangel som på bild 14. När du sedan släpper pappret ser det ut som på bild 15. (16) Vik alla 30 stycken papper likadant.

Ja, det var inte så himla lätt att beskriva, men jag hoppas att bilderna hjälper. Nu blir det ännu svårare att beskriva fortsättningen. Men sist i inlägget länkar jag till youtube-klippet som beskriver allt väldigt bra!

 Nu ska alla bitar sättas ihop genom att de träs in i varandra. Det ska hela tiden bildas pyramider som var och en består av tre olika färger.
 Jag började med att sammanfoga de fem olika färgerna så att de bildar en stjärna. Som ni ser så bildar stjärnan fem pyramider som var och en än så länge bara har två sidor. 
 Så därför går man varvet runt och sätter dit en sida till i varje pyramid.
Sen fortsätter man så tills hela figuren är sammanfogad. 

Tjaa, jag hade nog inte förstått så mycket av min förklaring själv :) så kika här istället:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar