söndag 22 maj 2011

Klippdockor

Denna vecka har vi jobbat med en gemensam "väggmålning". Det är ju tyvärr ingen riktig väggmålning, för vi får inte måla på väggarna, utan det är snarare ett kollage av målat papper. Vi fick se en film från youtube (som jag tyvärr inte hittar igen) där två personer gör en väggmålning med två "klippdockor" i naturlig storlek. Vi fick alltså som uppgift att göra vars en docka/figur av papper i A2 storlek. Dessa skulle sedan sammanfogas med snirkliga mönster på väggen. Hmm, förstår ni? Klurigt att förklara. Men som tur är tog jag foton på det (surprise!), för en bild säger mer än tusen ord! :)




Min figur är den närmst kameran på den översta bilden. Nu kommer några bilder på arbetsprocessen...

De första skisserna. Tänkte mig först något mer romantiskt.

Sen blev det lite mer Dracula-aktigt.

Jag färglade med akvarellpennor. Först ritar, som med en vanlig färgpenna, och sedan målar man med vatten över färgen. Då blir den mer heltäckande och intensiv.

Jag tror att jag tycker om akvarellpennor. Kanske får köpa egna helt enkelt...

Klänningen gjorde jag genom att klippa bitar från ett papper med text. Jag valde en låttext av Melissa Horn. Hon är bra på det där med låttexter!

Färdig! Klänningen blev faktiskt riktigt fräck. :)
När vi fick detta tema att jobba med så började jag rota bland mina gamla sparade teckningar från förr. Och där hittade jag en guldgruva som jag visste att jag sparat! Mina gamla klippdockor! Det väcker många härliga minnen. :) Jag kommer ihåg att jag satt en hel sommar och gjorde klippdockor och kläder till dem. Det var superkul!




Sov sött, och dröm om härliga barndomsminnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar