tisdag 7 juni 2011

Rom i bilder

Are you impressed? I´m impressed! Det här är min packning för hela fem dagar! :)

Hotellentrén. Så anspråkslös så att vi gick förbi den när vi letade efter den första kvällen. Åh nej, vad är nu detta för hål-i-väggen-hotell vi bokat? tänkte jag, men det var fint och fräscht där inne.

Det här är frukostrummet. Ungefär så nöjd som G ser ut var vi med de italienska frukostvanorna. Enligt guideboken ska man ta en kaffe (dvs en shot av ytte-pytte-lite kaffe och massa socker) och en söt bulle som jag inte kommer ihåg namnet på. Låter sunt. Det står man ju sig på i hela, hmm tja, 20 minuter!

- Det hade varit kul att hyra scooter, sa jag.
-Vill du dö eller?!
- Nä, det vill jag ju så klart inte, men det är typiskt italienskt. When in Rome, du vet!
Men eftersom vi inte är så intresserade av att dö för tillfället och trafiken i Rom faktiskt är livsfarlig så blev det ingen scootertur. Vi knallade på till fots istället.

Om man inte har någon scooter så är det bra med en liiiiiiten bil. Man får tydligen parkera hur som helst, bara man inte är för mycket i vägen...

Vi gick längs gatan med alla de stora märkenas butiker. Dior, Prada, Valentino, Gucci, Louis Vuitton och allt vad det heter.

När vi gick förbi denna butik utbrast jag "Åh Jimmy Choo, nu tänker jag på Sex and the city och alla Carries fina skor." Lite senare på dagen när vi pratade om att shoppa frågade G mig om jag ville köpa Johnny Whoo. Tihi, försöka duger! ;)

Vi tittade på Fontana di Trevi.

Och kastade i vars två mynt. Ett för att önska sig något och ett för att försäkra sig om att någon gång återvända hit.

Spanska trappan är ganska överskattad. Mest full av människor och försäljare.

När vi letade efter en goecache där så mötte vi ett annat par som också letade. Vi hittade dock inte cachen tyvärr...

Men fyra cacher blev det i alla fall. Bland annat är den här båt-fontänen vid spanska trappans fot på sätt och vis en cache. Man ska nämligen mäta vilken hastighet vattnet har genom att t.ex ta tid på hur snabbt en flaska fylls och sedan logga det. Vattnet kommer tydligen direkt från en frisk och klar källa en bit utanför Rom. Fontänen är ett minne en stor översvämning av Tibern för längesen som då spolade ett skepp hela vägen dit.

Vi var inne i Pantheon och tittade på hålet i taket. Det är helt fantastiskt vad de lyckats bygga för så länge sedan.

Vi var inte direkt ensamma där...

När det blev för varmt mitt på dagen så tog vi en paus i en park.

Och åt körsbär.

Och läste guidebok för att se vart vi skulle bli av härnäst.

Vi åt mycket god mat. (Mmmm, jag älskar melon och serranoskinka!)

Bland annat på en här mysiga tavernan.

Glass blev det så klart också. :) Och så en puss på det!

Vi tittade på Colosseum.

Och förundrades och förfasades över allt hemskt som hänt där.

Efter Colosseum så besökte vi även Palatinen, som är en parkanläggning med gamla ruiner och omkullfallna kolonner, och Forum Romanum.

Vi besökte Vatikanen.

Kikade runt på Petersplatsen, men gick aldrig in i Peterskyrkan. På söndagsmorgonen gick vi upp tidigt för att hinna till Vatikanmuséerna innan det blev för långa köer, men när vi kom dit så insåg vi att det var stängt på söndagar. Snopet. Men vi var glada ändå. :)

Hemresan kändes evighetslång! Vi började med att gå upp kl 04.15 (!) för att gå till bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Därifrån flög vi till Zurich där vi fick vänta i drygt fyra timmar. En del av tiden fördrev vi med kortspel. Därefter flög vi till Arlanda och i Stockholm väntade vi sedan i drygt tre timmar innan tåget gick mot Karlstad. Klockan 22.45 var vi slutligen framme i vårt hem ljuva hem! Puh!

Jag var bara tvungen att ta denna bilden! Man slutar aldrig att förvånas över hur människor funkar ibland... Den är tagen ca 5 sekunder efter att personalen sagt i högtalaren att alla ska sitta kvar fastspända på sina platser tills säkerhetsbältesskylten släckts... Det gick sådär med det... ;)

1. Gud vad underbart härligt det ser ut Malin! Verkar verkligen som om du och G haft en toppensemester med massa god mat och mys!!
    Fina bilder =)

Tusen kramar och pussar

2. Oj glömde ju skriva vem det var ifrån... Hoppsan!

Anna =)

3. Ni ser ut att ha haft det läckert i Roma, en härlig plats på jorden. Fina bilder och trevligt skrivet. Ni är säkert ambitiösa och nyfikna turister.
    Susande Vespor, charmiga Fiat 500 och ilskna Ferrari ger den guldkant. :-)

4. Åh, vad avis jag blir. Rom är min och Mattias absoluta favoritstad i hela världen. Vi åker dit så ofta vi kan! Och ja, håller med angående frukosten.. haha! Cornettos (croissanter) med choklad och allt vad det är. Gott, men man står sig inte speciellt länge nej.. hehe.

Sv: Oj! Vad duktig du är som virkar en sådan! Vilken tid det tar! Och vilket tålamod du måste ha :)

5. Ja det var verkligen en härlig resa! :) Andra gången i Rom för min del och jag kan absolut tänka mig att återvända. Fast nästa Italien-resmål vi funderar på är antingen Florens eller Cinque Terre. Det finns så många ställen jag vill åka till!

6. Åh, Rom är en fantastisk stad! Vilka fina bilder du har tagit. kram!